Lista tematów na ustny egzamin maturalny z języka polskiego na rok szkolny 2011/2012
LITERATURA
- Życie i twórczość św. Pawła z Tarsu jako przykład głębokiej metamorfozy.
- Bohater tragiczny w literaturze antycznej, romantycznej i współczesnej. Porównaj sposób jego kreacji.
- Inspiracje ludowe w tekstach literackich. Omów na podstawie wybranych dzieł literatury polskiej dawnej i współczesnej.
- Rola lektur w kształtowaniu charakterów i postaw postaci literackich. Przedstaw na wybranych przykładach.
- Motyw wesela w literaturze. Określ jego funkcje, opierając się na wybranych przykładach.
- Porównaj koncepcję poety w literaturze romantycznej i modernistycznej na podstawie analizy wybranych utworów.
- Etos walki i etos pracy w literaturze polskiej XIX wieku. Przedstaw, interpretując wybrane teksty.
- Polska pieśń narodowa – jej odmiany, funkcje. Omów na wybranych przykładach.
- Orient jako inspiracja pisarzy. Zanalizuj różne sposoby funkcjonowania tego motywu w wybranych utworach.
- Funkcje motywu natury w literaturze różnych epok. Omów na wybranych przykładach.
- Na przykładzie wybranych utworów literackich pokaż, że postawy Prometeusza, Syzyfa i Ikara są archetypami postaw określonych bohaterów.
- Motyw walki dobra ze złem w polskim dramacie romantycznym. Uwzględniając kontekst epoki, zinterpretuj wybrane przykłady.
- Noc i dzień, światłość i ciemność jako motywy literackie. Przedstaw różne ujęcia, odwołując się do wybranych przykładów.
- Motywy baśniowe w literaturze romantycznej i współczesnych powieściach typu fantasy. Zanalizuj i porównaj wybrane przykłady.
- Motywy oniryczne w literaturze polskiej. Jak twórcy wykorzystywali motyw snu w swoich dziełach? Omów na wybranych przykładach.
- Przedstaw i porównaj obrazy rewolucji na wybranych przykładach dzieł literackich z różnych epok.
- Różne odmiany buntu. Omów temat na podstawie wybranych utworów.
- Literackie portrety przyjaciół. Przedstaw na wybranych przykładach.
- Różnorodne ujęcia motywu zdrady w literaturze na przestrzeni epok. Omów na wybranych przykładach.
- Miasta i ich mieszkańcy w prozie XIX i XX wieku. Omów na wybranych przykładach.
- Dialog z tradycją romantyczną w literaturze: pozytywizmu, modernizmu i następnych epok. Omów zagadnienie odwołując się do wybranej epoki.
- Scharakteryzuj postać tyrana, despoty, władcy absolutnego w odwołaniu do wybranych tekstów literackich.
- Przedstaw wybrane kreacje bohaterów dziecięcych oraz ich funkcje w literaturze różnych epok.
- Bohaterowie i antybohaterowie w wybranych utworach literackich. Omów ich kreacje, odwołując się do wybranych przykładów z różnych epok.
- Rola motta w wybranych utworach literackich. Omów temat, odwołując się do przykładów z różnych epok.
- Scharakteryzuj sposób kreowania scen batalistycznych oraz ich funkcje w trzech wybranych utworach różnych epok.
- Przedstaw i porównaj różne obrazy miłości w literaturze dwóch epok lub twórczości wybranego pisarza.
ZWIĄZKI LITERATURY Z INNYMI DZIEDZINAMI SZTUKI
- Dramat jako inspiracja dzieła filmowego. Omów na wybranym przykładzie.
- Mit o Ikarze, jego literackie i malarskie przetworzenia. Omów funkcjonowanie motywu, odwołując się do wybranych przykładów.
- Artystyczne interpretacje historii w literaturze i malarstwie. Omów, odwołując się do przykładów z różnych epok.
- Motyw uczty w literaturze i filmie. Przedstaw na wybranych przykładach.
- Męska przyjaźń w literaturze i filmie. Omów na wybranych przykładach.
- Bohaterstwo i tragizm żołnierzy polskich w czasie II wojny światowej. Omów zagadnienie, odwołując się do przykładów z literatury i filmu.
- Omów motyw starości jako dramat osobisty i społeczny. Przedstaw zagadnienie, odwołując się do dzieł literackich i malarskich.
- Światy alternatywne w literaturze fantasy i filmie science fiction. Omów sposoby ich kreowania, odwołując się do wybranych dzieł literackich i filmowych.
- Problemy adaptacji filmowej. Porównaj film z jego literackim pierwowzorem; oceń adaptację.
- Hagiografia piórem i pędzlem malowana. Zanalizuj zjawisko, odwołując się do wybranych przykładów.
- Postać nauczyciela w literaturze i innych dziedzinach sztuki.. Przedstaw sposoby kreowania tych bohaterów.
- Motyw maryjno-pasyjny. Omów na wybranych przykładach literackich, malarskich i filmowych.
- Literackie i filmowe wizje przyszłości. Omów na wybranych przykładach.
- Miasto w literaturze i malarstwie. Omów na wybranych przykładach.
- Morze jako temat literacki i malarski. Zaprezentuj zagadnienie w oparciu o wybrane dzieła.
- Bohater literacki w interpretacji aktorskiej. Odwołując się do wybranych przykładów, omów różne koncepcje kreowania postaci scenicznej i/lub filmowej.
- Szaleństwo, obłęd w literaturze i filmie. Zinterpretuj wybrane przykłady, wskazując na funkcje tych motywów w omawianych dziełach.
- Postać świętego w literaturze i malarstwie. Odwołując się do wybranych przykładów, dokonaj interpretacji symboliki związanej z daną postacią.
- Wizerunek Napoleona w literaturze i malarstwie polskim. Scharakteryzuj sposoby kreowania postaci historycznej.
- Przedstaw funkcjonowanie motywu macierzyństwa w literaturze i sztuce.
- Impresjonizm i ekspresjonizm jako środki wyrazu w literaturze i sztuce. Omów na wybranych przykładach.
- Malarskie, muzyczne i literackie impresje na temat pór roku. Przedstaw zagadnienie na podstawie wybranych tekstów kultury.
- Kreacja gangstera w literaturze i filmie XX wieku. Omów na wybranych przykładach.
- Omów, odwołując się do wybranych przykładów, istotę realizmu magicznego w literaturze i filmie XX wieku.
- Dekalog jako źródło wartości w literaturze i filmie. Przedstaw wybrane realizacje artystyczne.
- Przedstaw funkcjonowanie motywu pejzażu w poezji i malarstwie.
NAUKA O JĘZYKU
- Język listów jako dokument indywidualnego stylu autora na przykładzie korespondencji wybranego pisarza. Omów zagadnienie na wybranym przykładzie.
- Język dyskusji czatowych w kontekście tendencji rozwojowych współczesnej polszczyzny. Przedstaw i oceń.
- Prześledź i omów karierę modnych ostatnio wyrazów i związków frazeologicznych. Odwołaj się do wybranych przykładów.
- Dawny i współczesny język miłości. Zanalizuj i porównaj środki językowe pełniące funkcję ekspresywną w celowo dobranych erotykach współczesnych i staropolskich.
- Formy wypowiedzi i język czasopisma regionalnego na przykładzie artykułów o zróżnicowanej problematyce Oceń zgromadzony materiał językowy.
- Scharakteryzuj stylistykę i omów funkcje tytułów i nagłówków prasowych na przykładzie wybranych gazet „kobiecych”
- Żargon uczniowski. Zanalizuj język uczniów ZSCKP w Grubnie. Wykaż jego charakterystyczne cechy.
- Zanalizuj eksperymenty językowe w wybranych tekstach poetów polskich XX wieku
- Omów pochodzenie nazw miejscowych Twojego regionu.
- Dokonaj analizy słownictwa specjalistycznego Twojego przyszłego zawodu.
- Przedstaw i oceń nazewnictwo obiektów handlowych w Twoim mieście.
- Język polskich piosenek młodzieżowych. Dokonaj analizy zgromadzonego materiału.
- Tak mówią bohaterowie literaccy. Omów język wybranych postaci ze szczególnym uwzględnieniem cech ujawniających ich przynależność środowiskową i charakter.
- Dialekty terytorialne języka polskiego jako tworzywo literackie. Omów na przykładzie wybranych utworów.
- Rola neologizmów w tworzeniu literackich obrazów świata. Omów zagadnienie na podstawie wybranych utworów poetyckich i prozatorskich.
- Dokonaj analizy językowej i kulturowej wybranych przysłów polskich.
- Na wybranych przykładach dokonaj analizy językowej listów do redakcji.
- Nazwy potraw i dań w Polsce dawnej i współczesnej. Dokonaj analizy językowej zgromadzonego materiału rzeczowego
- Zanalizuj i oceń nazwy sklepów z używaną odzieżą w Twojej miejscowości. Wyjaśnij, jakie tendencje rozwojowe współczesnej polszczyzny znalazły w nich odbicie.
- Dokonaj analizy językowej piosenek wybranego zespołu muzycznego Twojego pokolenia i rodziców ,uwzględniając zasadność doboru słownictwa.
- Nazwy polskich młodzieżowych zespołów muzycznych pokolenia Twoich rodziców. Przedstaw analizę dostrzeżonych tendencji językowych.
- Gwara twojego regionu. Zbadaj i omów cechy słownikowe, fonetyczne, fleksyjne i składniowe. Odwołaj się do zgromadzonego materiału rzeczowego.