Przejdź do treści

Broń się w necie

    Uczniowie klasy 2 Technikum Grafiki i Poligrafii Cyfrowej naszej szkoły podjęli ważne wyzwanie i wystartowali w ogólnopolskim konkursie „Broń się w necie”. Konkurs ten, organizowany przez NASK Państwowy Instytut Badawczy i Ministerstwo Cyfryzacji, jest częścią ogólnopolskiej inicjatywy mającej na celu uwrażliwienie młodzieży na zjawiska, które w początkowej fazie mogą wydawać się niewinne, a często przeradzają się w coś niebezpiecznego. Zjawisko, o którym mowa, to nic innego jak HEJT – obraźliwe, agresywne lub wrogie treści szerzone w internecie i poza nim. Choć początkowy, niewinnie wyglądający komentarz czy żart, może wydawać się błahostką, często eskaluje w poważne cyberprześladowanie (cyberbullying) lub niszczycielską spiralę nienawiści, mającą realny, negatywny wpływ na psychikę i życie młodych ludzi.

    Konkurs miał zasięg ogólnopolski, a w rywalizacji wzięło udział blisko 500 drużyn z całego kraju, co świadczy o jego skali i znaczeniu. Głównymi obszarami, na które koncentrują się zadania, są:

    • Hejt i mowa nienawiści

    • Dezinformacja i Fake Newsy

    • Bezpieczne poruszanie się w sieci (w tym radykalizacja i cyberprzemoc)

    Nasza drużyna przez dwa miesiące intensywnej pracy zdobywała wiedzę i realizowała zadania konkursowe.

    Konkurs składa się z dwóch głównych, kompleksowych etapów:

    1. Nauka i Testy Wiedzy

    Pierwszy etap to zdobywanie wiedzy w systemie e-learningowym. Każdy członek naszej drużyny musiał zrealizować trzy specjalistyczne kursy online oraz rozwiązać do nich testy wiedzy. Te kursy to tak naprawdę trzy webinaria poświęcone zagrożeniom w sieci, stanowiące solidną bazę merytoryczną do dalszej pracy.

    2. Własny Materiał Edukacyjny – Film

    Drugie zadanie to praktyczne wykorzystanie zdobytej wiedzy w dziedzinie, w której nasza klasa Technikum Grafiki czuje się najlepiej! Uczniowie mieli za zadanie stworzyć krótki film edukacyjny (maks. 90 sekund) na jeden z tematów konkursowych. To właśnie w tym zadaniu mogli w pełni wykorzystać swoje umiejętności z zakresu montażu, tworzenia scenariusza, grafiki i narracji wizualnej, przekuwając teorię w atrakcyjny dla rówieśników przekaz.

    Cały projekt trwał około 2 miesiące, udowadniając, że walka z cyberzagrożeniami wymaga czasu, wiedzy i zaangażowania!

    Mimo że nie udało się zająć czołowego miejsce, w nagrodę za najlepszą realizację szkolnej fazy konkursu, wszyscy członkowie drużyny otrzymali drobne gadżety szkolne ufundowane przez Radę Rodziców.

    Dostępność