Na lekcji biologii w naszej szkole uczniowie klas II technikum poznali alternatywy dla napojów energetycznych. Zajęcia poprowadził pan Krystian Głowacki, nauczyciel technikum żywienia i usług gastronomicznych, który przybliżył temat i umożliwił degustację naturalnych napojów pobudzających.
Podczas zajęć uczniowie mieli okazję spróbować pięciu różnych ekstraktów: ekstraktu z białej herbaty, ekstraktu z białej herbaty posłodzonego erytrytolem, ekstraktu z yerba mate, podwójnego ekstraktu z zielonej herbaty z erytrytolem, Cold matcha shake. Każdy z napojów miał nieco inny wpływ na organizm, co stało się punktem wyjścia do ciekawej dyskusji na temat zdrowych alternatyw dla napojów energetycznych. Biała herbata – delikatnie pobudza, działa antyoksydacyjnie i wspiera odporność organizmu. Yerba mate – poprawia koncentrację, zwiększa wydolność organizmu i zawiera liczne minerały korzystne dla zdrowia. Zielona herbata – bogata w katechiny i polifenole, wspomaga metabolizm, poprawia trawienie i działa pobudzająco. Matcha – zawiera wysoką dawkę antyoksydantów, wspomaga koncentrację, dodaje energii w sposób łagodniejszy niż kawa i korzystnie wpływa na metabolizm. Erytrytol jako dodatek – naturalny słodzik, który nie wpływa negatywnie na poziom cukru we krwi, co czyni z niego zdrową alternatywą dla cukru. Oprócz degustacji uczniowie mieli okazję omówić z ekspertem zasady zdrowego odżywiania oraz wpływ diety na ich samopoczucie i funkcjonowanie organizmu. Dodatkowo mogli obliczyć swoje indywidualne zapotrzebowanie kaloryczne, uwzględniając wiek, wzrost, wagę oraz poziom aktywności fizycznej. Lekcja spotkała się z pozytywnym odbiorem. Uczniowie docenili degustację i nowe spojrzenie na zdrowy styl życia, a praktyczna forma zajęć ułatwiła zapamiętanie wiedzy. Takie zajęcia pokazują, że nauka biologii może być nie tylko teoretyczna, ale także ciekawa i użyteczna w codziennym życiu. Mamy nadzieję, że w przyszłości uda się zorganizować kolejne tego typu spotkania, które pozwolą uczniom na jeszcze głębsze zrozumienie tematu zdrowego odżywiania.