W dniach 2-3 kwietnia uczniowie naszej szkoły wraz z trenerkami Beatą Wróbel-Zawadzką, Anetą Czarnecką-Malicką i Lucyną Rusin uczestniczyli w krajowym finale Odysei Umysłu, która jest to przyjaznym programem edukacyjnym realizowany w formie międzynarodowego konkursu. Dzięki niemu młodzież uczy się kreatywnie i samodzielnie rozwiązywać tzw. problemy długoterminowe. Każdego roku ogłaszanych jest takich pięć. Zadaniem Odyseuszy jest przygotowanie rozwiązania w formie przedstawienia z budżetem nieprzekraczającym 100$. Ponadto na miejscu drużyny rozwiązują również zadanie spontaniczne. W Pomorskim Parku Naukowo-Technologicznym w Gdyni prezentowało się ponad 200 zespołów w czterech grupach wiekowych.
Drużyna w składzie: Nina Durczak, Klara Wagner, Kamil Marczak, Paweł Milaszewski, Szymon Kielian, Szymon Urbański i Jakub Buliński przedstawiła rozwiązanie Problemu Długoterminowego 2 – Wynalazek Jakznalazek i zajęła 3 miejsce. Oto jego streszczenie: ,,Przetrwanie świata, jaki znamy, zależy od kreatywności odyseuszy! Zadanie polega na stworzeniu przedstawienia, w którym zostanie pokazane, że ziemskiemu środowisku w widoczny sposób coraz bardziej zagraża nieoczywiste, samopowielające się niebezpieczeństwo. Na szczęście pewien Wybawca zdoła je fizycznie usunąć – przy użyciu wymyślonego przez drużynę, mechanicznego Wynalazku-Jakznalazku… Wygląd scenografii, która wyobraża wspomniane środowisko, najpierw ulegnie zmianie, odzwierciedlając namnażanie się zagrożenia, a później, gdy zostanie ono wyeliminowane, wróci do pierwotnego stanu. W prezentacji wystąpią też dwie postacie zwierzęce, zabrzmi autorska muzyka a pomysłowe zastosowanie znajdzie ekologiczna i biodegradowalna substancja, jaką jest soda oczyszczona.”
Drużyna w składzie: Wiktoria Nalazek, Stanisław Coch, Mikołaj Skica, Hubert Kuśmierek, Patryk Wojtalik, Mateusz Leśniewski zaprezentowała rozwiązanie Problemu Długoterminowego 1 – Turbozagadka i zajęła 5 miejsce.
A tak wyglądało jego streszczenie: ,,Dla przyszłych inżynierów różne napędy to nie zagadka, choć różne zagadki to napęd… Zawodnicy stają przed wyzwaniem przygotowania spektaklu o perypetiach grupy postaci, które pragną wydostać się z pewnego tajemniczego pomieszczenia. Ażeby się to udało, jeden lub więcej skonstruowanych przez drużynę pojazdów musi po kolei zdobyć cztery wskazówki – wykonując cztery odmienne zadania. Trzy misje zespół wybierze z określonej listy, a jedną wymyśli samodzielnie. Kiedy jakiś wehikuł zaliczy pierwszą z nich, odkryje pierwszą podpowiedź, gdy ukończy drugą, uzyska następną informację – i tak dalej. Ostatnia wskazówka pozwoli ekipie opuścić swoisty „pokój zagadek” i poznać skrywaną przezeń tajemnicę.
Finał Ogólnopolski to niesamowity festiwal kreatywności i ogromny zastrzyk pozytywnej energii oraz inspiracji do działania dalej…
Wszystko to nie byłoby możliwe, gdyby nie wsparcie Dyrekcji, Stowarzyszenia: ,,Grubno bez granic”, Rady Rodziców oraz wszystkich trzymających kciuki, za co serdecznie dziękujemy.